Aanleiding
Vzw Aura merkte op dat het moeilijk begrijpbaar gedrag dat gesteld wordt in het secundair onderwijs, zich al manifesteert in het basisonderwijs. Omwille van deze opmerking ontstond het project ‘Aura XS’.
Vanuit Aura XS hebben ze reeds verscheidene methodieken toegepast. Hierbij blijven ze botsen op het feit dat bepaalde woorden moeilijk begrijpbaar zijn voor de kinderen uit het basisonderwijs, zoals: respect, zelfacceptatie, behoefte en noden. Verder stoten ze op het feit dat de klassen meer divers worden, waardoor meertalige leerlingen moeite hebben om Nederlandstalige woorden te begrijpen en zichzelf in taal uit te drukken.
Als gevolg hiervan werd een voorstel voor een bachelorproef ingediend bij Vives Kortrijk.
Doel
Aan de hand van de gecreëerde methodiek leren leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar hun behoeften en noden uiten. De methodiek is visueel opgesteld, zodat de meertaligheid zo weinig mogelijk een drempel kan vormen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb